03 december, 2008

Vetenskapliga artiklar och brist på förtroende

Imorgon har vi nöjet att ha kursstart i LBF =Longitudinellt Biomedicinskt Fördjupningsarbete.
I av de få saker HSV berömde vårt universitet för.

Och ett hatobjekt för både lärare och studenter. Lärare för att de är tvungna att ta av sin dyrbara tid för att handleda studenter till undermåliga "vetenskapliga" analyser av artiklar. Studenter för att de märker lärarnas bristande intresse, och oavsett nivå på ansträngning blir man godkänd.
= Stort Slöseri Med Tid.
Som tur är för våra yngrekursare har kursen gjorts om till ngt bättre. De slipper förhoppningsvis också oengagerade kursledare/handledare som inte svarar på mail på x antal månader.

De får en ordentlig introduktion till hur man granskar vetenskapliga artiklar, jag önskar jag fick gå deras kurs istället.

Jag tänker anstränga mig minsta möjliga(liksom alla andra) och ägna den extra tiden att ta igen mig efter det hysteriska tentaplugget.

Trots gediget pluggande, minst 10h/dag i 2 veckor är jag osäker om jag klarade hela tentan. Det är risk för att jag missade på en del(3-delad tenta)

En av studenterna frågade på föreläsningen om undervisningen i utvecklingsbiologi var för förståelse eller om vi skall kunna exakt hur tarmen veckar sig. Svaret från föreläsaren var -självklart är det för förståelse, jag begär inte att ni skall kunna det.

På tentan kom frågan - Omphalocele(navelbrock) uppstår under fosterutvecklingen, Vad har gått fel? Hur veckar sig tarmen, beskriv hur de olika lagren anläggs.

Och vårt universitet undrar varför studenter på läkarutbildningen tycker att lärarna inte bryr sig om dem.

5 kommentarer:

Jollan sa...

Härligt! Det kliar i mig när jag läser det du skriver.....

Boris sa...

Jag får ljuva flashbacks från när jag läste embryologi. Muntlig tenta och jag lottas på mardrömstopicen "development of the heart from angioblasts to birth". Ville bara sjunka genom marken

Dr Wannabee sa...

Dr J: bra, kör hårt på anantomikursen.

Boris: Förstår din reaktion :) Hos oss görs kurserna om, utvecklingsbiologi skall eg inte ingå i vår anatomikurs.(Utan i nästa)

E sa...

Jag gillade LBFn och jag lärde mig massor som jag haft nytta av under resten av utbildningen.
... och jag lade ner massvis av tid också (hemskt va!)

Dr Wannabee sa...

Bettis: Det ligger ingen fel i att lägga ner mycket tid och lära sig. Felet är oengagemanget från lärarna, och att man blir godkänd oavsett insats. Kursen har ju också bytts ut mot något bättre. De studenter som läser den nya utbildningen verkar var mycket nöjdare.