21 september, 2009

Vikten av att se det ovanliga, går det?


Idag handlade heldagen om infektioner i hjärnan.
Akut bakteriell Meningit(hjärnhinneinflammation) är ett ovanligt men allvarligt tillstånd.

Som läkare kommer jag antagligen se 1-2 under mitt yrkesliv, men när pat väl står(ligger) där framför mig får jag inte missa det.
Ngn i bänkraden bakom mig mumlade om vad hemskt det är med allt man kan missa som läkare - ångest.

Föreställer mig att man står där på akuten, som är full med mer eller mindre sjuka patienter. Sjuksköterskorna skyndar på mig, det är många som väntar, man måste vara effektiv.
Hoppas jag klarar att se patienten, att se symtomen, ha tid för en bra anamnes och tid till eftertanke och analys. Jag vill bli en bra läkare, vem vill inte det som läser på läkarprogrammet. Men frågan är kommer vi få möjlighet att vara bra läkare?

Bilden är från en pat med cryptococcusinfektion i hjärnan.

3 kommentarer:

KrimDoc sa...

En Dr House?

:)

Dr Wannabee sa...

Jooo, önsketanke :) Tror inte House får plats inom svensk sjukvård.

Anonym sa...

Jävla gnäll.