14 mars, 2010

Trauma


Jag fick vara med i traumarummet i helgen. (som ssk)

Jag lägger märke till annat än jag gjorde innan. Pat med skalltrauma som hittats medvetslös(stereotyp böjrörelse vid smärtstimulering) kommer in med ambulans. Hon luktar alkohol och ambulanspersonalen har inte satt halskrage.
Mitt i abcde stoppas arbetet upp för ortopeden vill gipsa foten. han står där med foten i handen och väntar på att gipset skall plockas fram. Sekreteraren har svårt att få kontakt för klartecken om ABC är avklarat.

Det är mycket som inte går 100% enligt ATLS-konceptet. Jag ser att en av traumahandledarna för läkarstudenter står lite vid sidan om och avvaktar, det är inte han som är traumaledare men till slut bryter han in. ABCDE skall gås igenom innan man börjar med gipsning etc.

Traumaledaren var inte supererfaren, och det är många kockar på traumarummet. Därför blir det än viktigare att man går efter det utarbetade schemat.
Självklart skall instruktören avvakta lite. så länge pat är stabil, kan man tillåta lite misstag. Men det är ju viktigt med feedback efteråt.

Jag vet att när det blir min tur kommer jag också tabba mig, det gör man i början. Det är så mycket lättare att stå bredvid och observera.

3 kommentarer:

Caroline sa...

På tal om halskragar... jag låg i en sådan i torsdags. Blev påkörd bakifrån. Jag stod still.
Har ni fått ngn utbildning i vad som gäller efter en kollision bakifrån? Jag fick ett recept i handen och hänvisning att sjukskriva mig själv en v och sedan vc som får sjukskriva mig mer om det skulle vara aktuellt. Men rehab? Det är inget man upplyser patienterna som kommer in i ambulans och har skadat nacken om? (inga frakturer dock)

Tänkte bara kolla om det är olika på olika sjukhus..? (du kan läsa min blogg om du vill läsa om olyckan)... man blir lite villrådig i allt detta. Lite info hade inte skadat! (alltså från själva sjukhuset innan jag skickas hem)
Kram Caroline

Dr Wannabee sa...

Nej jag har ännu inte fått någon utbildning om det, men kommer säkert.

Jag bifogar lite råd från vårdguiden
"Förebyggande
Öka säkerheten i bilen:
* Ha nackstödet högt och så nära huvudet som möjligt
* Om du ser i backspegeln att du kommer att bli påkörd, pressa kroppen mot ryggstödet, huvudet mot nackstödet och fixera blicken framåt
* Tänk på att en dragkrok på bilen ökar risken för nackskador vid påkörning bakifrån.

Egenvård

* Ta det lugnt några dagar efter olyckan.
* Lindra den akuta smärtan genom att under en kvart lägga en ispåse, inlindad i en handduk, där du har ont, fem till sex gånger per dag de första dagarna.
* Försök att komma igång igen efter två till tre dagar. Ju tidigare du börjar röra på dig, desto större är chansen att du blir frisk.
* Träna nackmusklerna lite lätt. Kontakta en sjukgymnast eller naprapat för träningsråd.

Caroline sa...

Tack! Har redan läst det, ska kontakta i morgon,
tack igen!