19 februari, 2010

Blodgas, EKG och hjärtstopp

Den här veckan har vi varit på en medicinsk akutvårdsavdelning. Patienterna skrivs in och ut i hög takt.
Det är mycket att lära sig om man håller sig framme och ber att få vara aktiv.

Dagen ser ut så här:
8.00 omklädda och börjar läsa på. Varje student har 2-6 patienter beroende på hur mycket det är med dom, och vad man hinner med. Vi läser journal, labsvar, rtg och tolkar EKG.
8.30 Går runt till de egna pat. Fördjupar frågorna om vad som hänt och tar status över hjärta o lungor, och kanske neurologstatus o bukstatus när det är relevant.
9.00 Rond med överläkare, sjuksköterska och några ST-läkare. Vi får dra bakgrunden på våra patienter, samt vilka fynd vi gjorde under morgonen. Är man för långrandig börjar de gäspa och för kort så får vi många extra frågor.
ca 10-11 efter ronden, går runt tillsammans med ÖL och ST-läk, de pratar m patienterna och informerar om provsvar och vidare planering.
fram till 12. ta blodgaser, mera status, diktera daganteckningar och epikriser.

13-16 föreläsning.

Idag hade jag en patient med kraftig andnöd, pox var 65% när hon kom in. Efter en del behandling hade läget förbättrats. Men fortfarande inte bra, så jag fick ta en blodgas. Den var mycket bättre än tidigare. (och klart arteriell, så jag hade lyckats) Pat blev förbättrad av CPAP-beh.

Lunchen var bjudlunch från ett läkemedelsföretag. Jag satt o gäspade, för det var otroligt långrandigt. Men fattig student tackar inte nej till en gratis lunch.

Em bjöd på EKG-tävling. 2 grupper mot varandra. Jättekul sätt att lära sig, för vi kunde lite olika och kunde lära varandra. Det var en jämn tävling, men vår grupp vann. Stor lycka :) Jag är alldeles för tävlingsinriktad.

Senare gick jag förbi avdelningen igen. :(
Damen som jag tagit provet på hade fått hjärtstopp och inte klarat sig. Usch så sorgligt. Hon tyckte ändå att det kändes bättre på fm.

Inga kommentarer: